معرفی وبلاگ
شهداودفاع مقدس ره آوردی بودکه موجب شد به پاس حق شناسی ازخون شهدا،ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس ملت مقاوم ایران اسلامی همچون کوهی استوارباقی بمانند وبه پیروزی های بسیارنائل آینددراین وبلاگ پیرامون این شگفتیهای به دست آمده به بررسی وتحلیل پرداخته می شودامیداست موجب رضایت حق قرارگیردانشااتته
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 507335
تعداد نوشته ها : 472
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
قربانیان سلاح شیمیایى
۲۷ مهر ماه ۱۳۵۹ نخستین بارى بود که ارتش عراق در منطقه جنوب از سلاح شیمیایى استفاده نمود. عراق چهار بار از سلاح شیمیایى از نوع تاول زا(گاز خردل) استفاده نمود که ۲۰ شهید و یک مصدوم برجا گذاشت.
ارتش بعث حملات شیمیایى را در سال ۶۰ و ۶۱ گسترش داد که در نتیجه پیشروى رزمندگان روى داد. عراق در سال ،۱۳۶۰ شش بار از این سلاح مرگبار استفاده کرد. این بار با ۱۰۱ شهید.
در سال ۱۳۶۱ و عملیات والفجر مقدماتى ۱۲ بار منطقه غرب و جنوب مورد اصابت بمب هاى شیمیایى قرار گرفت. جبهه میانى، غرب و شمال غرب و بخشى از استان هاى ایلام، آذربایجان غربى، اردبیل، باختران، کردستان و سلیمانیه در عملیات هاى والفجر ۲ و ۴ در سال ،۱۳۶۲ ۶۴ بار مورد اصابت بمب هاى شیمیایى قرار گرفتند. هزاران شهید و مصدوم حاصل این بمب ها بود.از اول فروردین تا ۲۷ اسفند ،۱۳۶۳ ۲۲۲۵ نفر مصدوم و ۴۰ شهید در عملیات هاى خیبر و بدر حاصل اصابت ۵۸ بار بمب هاى تاول زا، اعصاب، خفه کننده و آلوده کننده خون است. سال ۱۳۶۴ و در عملیات والفجر ۸ و ابتداى والفجر ۹ در مناطق جنوب، ۷۶ بار سلاح شیمیایى به کار رفت که حاصل آن ۷۷ شهید و حدود ۱۱ هزار و ۶۴۴ نفر مصدوم بود.
با پیروزى رزمندگان اسلام در کربلاى ،۲ ،۴ ۵ و ۶ دشمن ۱۰۲ بار از سلاح هاى شیمیایى استفاده کرد. ۴۷۲۰ نفر مصدوم و ۱۵۷ نفر شهید شدند.
سال ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، کردستان، دیاله و ایلام ۴۳ بار از سلاح شیمیایى استفاده کرد که ۹۴۴۰ مصدوم و ۴۲۲ شهید حاصل حملات دشمن بود.
سال پایانى جنگ با ۳۴ حمله شیمیایى همراه بود که در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب ثبت گردیده است. آخرین بار آن پس از قرارداد ۵۹۸ در جریان عملیات بازپس گیرى فاو بود. براساس آمارهاى رسمى نهادهاى مسوول در این رابطه کل شهداى حملات شیمیایى در طول جنگ حدود ۲۶۰۰ شهید و مصدومان نظامى و غیرنظامى ۱۰۷ هزار نفر و تعداد جانبازان شیمیایى ( که در حال حاضر تحت پوشش بنیاد جانبازان هستند) حدود ۴۵ هزار نفر است.
به کارگیرى این سلاح ها در حالى از سوى دشمن صورت پذیرفت که عراق جزو ۱۲۰ کشور امضاکننده پروتکل ژنو درباره منع سلاح هاى سمى، خفه کننده و ترکیبات باکتریولوژیک قرار داشت. پروتکل ۱۹۲۵ ژنو که طى قطعنامه ،۲۶۱۲ (۱۲)B سازمان ملل مجددا به تصویب رسیده است صراحتا استعمال سلاح هاى شیمیایى را منع مى کند.پزشکان انگلیسى مى گویند: بازماندگان بمباران شهر حلبچه که بیش از ۵ هزار کشته داشت به بیمارى هاى روانى، پوستى و مغزى بسیار خطرناک مبتلا هستند و تعداد بیماران سرطانى بسیار زیاد است. این سلاح ها داراى تاثیر موروثى بوده و از نسلى به نسل دیگر منتقل مى شود.
بیگلرى

ویژه نامه سروقامتان روزنامه جوان

 


دوشنبه پانزدهم 6 1389 5:8 بعد از ظهر
X