معرفی وبلاگ
شهداودفاع مقدس ره آوردی بودکه موجب شد به پاس حق شناسی ازخون شهدا،ورزمندگان هشت سال دفاع مقدس ملت مقاوم ایران اسلامی همچون کوهی استوارباقی بمانند وبه پیروزی های بسیارنائل آینددراین وبلاگ پیرامون این شگفتیهای به دست آمده به بررسی وتحلیل پرداخته می شودامیداست موجب رضایت حق قرارگیردانشااتته
دسته
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
کشورهاى عربى خلیج فارس در شش ماه اول جنگ علیه ایران به دولت عراق حدود ۲۰ میلیارد دلار وام بدون بهره دادند. معاون وزیر دارایى سابق صدام در سال ۱۹۸۰ مى نویسد:
ما توانستیم در طى یک روز در سپتامبر ۱۹۸۰ از عربستان، امارات، کویت و قطر ۵/۵ میلیارد دلار وام بدون بهره بگیریم. امیر امارات نیز یک میلیارد دلار به عنوان هدیه تقدیم کرد.
«حنارزوقى الصایغ» معاون وزیر دارایى در دوران صدام در ادامه مى گوید: ما در اواخر ماه اکتبر سال ۱۹۸۰ یعنى دو ماه بعد از آغاز جنگ علیه ایران در هیاتى به ریاست وزیر دارایى «ثامر الشیخلى» ماموریت داشتیم که طى یک روز مبلغ شش و نیم میلیارد دلار وام بدون بهره جمع آورى نماییم.
الصایغ در ادامه مى گوید: آن روز به فرودگاه نظامى «الولید» (در نزدیکى مرز اردن) رفتیم و با یک هواپیماى نظامى به مقصد اول خودمان یعنى جده عربستان حرکت نمودیم. بعد از استقبال مسوولان عربستانى به هتل «الحمراء» رفته و از آنجا به دفتر «شیخ محمد ابوخلیل» وزیر دارایى عربستان رفته و با او ملاقات کردیم. همه چیز آماده بود، آن وزیر با ما یک قرارداد وام بدون بهره سه میلیارد دلارى را فورا امضا کرد.
وى مى افزاید: سپس از عربستان به سمت امارات پرواز کردیم، در ابوظبى شیخ «سرور» از ما استقبال نمود و گفت شیخ زاید فرمودند که سلام مرا به صدام حسین برسانید و بگویید که هر قطره خون سربازان عراقى که ریخته مى شود براى من میلیاردها دلار ارزش دارد. براى همین من مبلغ یک میلیارد دلار را به عنوان هدیه به صدام حسین تقدیم مى کنم. ما هم بدون امضاى هیچ قراردادى با آن یک میلیاردى که به حساب بانک مرکزى عراق حواله شده بود از امارات پرواز کردیم.
بعد از آن به دوحه قطر رسیدیم و قرارداد اعطاى وام یک و نیم میلیارد دلارى را امضا نموده و به کویت حرکت کردیم. در کویت با برخورد عجیبى روبه رو شدیم، چرا که شیخ «جابر الاحمد الصباح» امیر کویت به وزیر دارایى ما گفت: ممکن است قرارداد این وام دو میلیارد دلارى به جاى این که بین دو کشور امضا گردد بین دو بانک مرکزى دو کشور امضا شود، وزیر داریى ما مى دانست که چنین امرى بعدها ما را به دردسر خواهد انداخت براى همین اصرار کرد که بین دو دولت باشد و بالاخره شیخ جابر دستور داد که بین دو کشور امضا گردد.
معاون وزیر دارایى سابق مى افزاید: ما در سفر یک روزه اى که به چهار کشور داشتیم ۵/۵ میلیارد دلار وام بدون بهره و یک میلیارد دلار هدیه به دست آوردیم.
وى مى گوید: این سفرها در شش ماه اول جنگ سه بار تکرار شد و ما توانستیم در این سه سفر مبلغ ۵/۱۹ میلیارد دلار وام بدون بهره جمع کنیم که به شرح زیر است:
عربستان سعودى: ۹ میلیارد دلار
کویت: ۶ میلیارد دلار
امارات: ۳ میلیارد دلار
قطر: ۵/۱ میلیارد دلار
وى در ادامه مى گوید: در بهار سال ۱۹۸۲ شیخ راشد بن عبدالله وزیر امور خارجه امارات با یک هواپیماى اختصاصى وارد بغداد شد. من هم به همراه وزیر دارایى به استقبال او رفتم. او به ما ابلاغ کرد که دولت امارات مبلغ سه میلیارد دلار وام بدون بهره تقدیم عراق خواهد کرد که با هدیه یک میلیاردى شیخ زاید شد چهار میلیارد دلار.
«الصایغ» مى افزاید: عربستان سعودى با وجود اعطاى وام، حمایت مالى از ما را برنداشت به طورى که هرگاه بانک مرکزى عراق دلار نداشت وزیر دارایى با شیخ «محمد ابوالخیل» وزیر دارایى عربستان تماس مى گرفت و او فورا مبلغى که معمولا بین ۴۰۰ الى ۶۰۰ میلیون دلار بود به بانک مرکزى عراق حواله مى کرد. در نتیجه بعدها معلوم شد که عربستان مبلغ ۱۱ میلیارد دلار به عراق وام بدون بهره اعطا کرده است.
در کل کشورهاى عربى چیزى حدود ۵۵ میلیارد دلار به عراق کمک مالى کردند که کشورهاى عربى خلیج فارس اکثر این وام ها را از آغاز جنگ صدام علیه ایران در سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ به عراق به عنوان پشتیبانى و حمایت به صورت وام بدون بهره یا هدیه تقدیم کردند.